
Bekijk hieronder enkele van onze gerealiseerde projecten. We willen hiermee aantonen dat we doen wat we beloven. Elk project is uniek en op maat gemaakt, met aandacht voor de specifieke wensen van onze klanten.
We zijn gekend bij onze klanten als een partner die oplossingsgericht (mee)denkt: we werken volgens het principe ‘herstellen wat kan, vervangen wat moet’. Dat zorgt voor een duurzame en kostenefficiënte aanpak, waarbij we altijd streven naar de beste oplossing voor elke uitdaging.
Bekijk onze realisaties en ontdek hoe wij voor u maatwerk kunnen leveren, met oog voor detail en kwaliteit.




Retubing Tornado van Franse Zeilschool
Na een aanvaring besloot een Franse zeilclub de tube van hun Tornado te vervangen. Ze kochten een nieuwe tube, maar vonden niemand voor de montage. Bij BoBat hebben we de retubing uitgevoerd en alle accessoires gemonteerd, zoals de life slings, de stootrand en het logo. De Tornado is nu weer in gebruik voor lessen en coaching, en ziet er als nieuw uit.




Levering 2 Tornado's voor het Race and Rescue team van Royal Yacht Club België
Lang voordat BoBat werd opgericht, was onze oprichter Tim De Rick al actief in het Race en Rescue team van R.Y.C.B. In 2021 mocht BoBat twee nieuwe boten leveren. Vandaag is BoBat nog steeds betrokken bij het team, waardoor we nauw betrokken zijn bij de inzet van de Tornado's.




Levering RIBs en motoren voor onze Belgische Kustreddingsdienst
BoBat leverde twee op maat gemaakte Tornado’s aan de Belgische Kustreddingsdienst, die dagelijks door redders worden gebruikt. Na meerdere vergaderingen en tests met hoofdredders, werd één boot uitgerust met een Yamaha 40PK motor en de andere met een 60PK motor. Na één seizoen bleek de combinatie met de 60PK het beste resultaat te bieden voor hun gebruik.




Levering nieuwe Zodiac Pro 5.5 voor Port of Antwerp
Deze boot vereiste veel maatwerk. Eerst werd de motor gecontroleerd en bleek er een lek in het staartstuk, wat een revisie en een test vereiste. Na een succesvolle herstelling van de motor werd de nieuwe boot op maat samengesteld. De standaard ankerrol werd weggelaten, en extra stootranden werden geplaatst om de boot geschikt te maken voor herhaaldelijke koplandingen.




Retubing twee VSR RIBs voor Wind- en watersport Vlaanderen
Vlak voor de zomer van 2023 benaderde WWSV ons voor de herstelling van een scheur in de tube van hun VSR 5.8R. Gezien de staat van de oude tube werd besloten om toch een volledige retubing te voorzien. De boot is nu weer in topvorm ter ondersteuning van het Belgische Olympische zeilteam. Voor de zomer van 2024 hebben we ook een tweede VSR 5.8R voorzien van een nieuwe tube.




Herstelling stootrand met boegrol
Deze RIB kwam bij ons terecht met schade aan de stootrand op de neus. We hebben een deel van de beschadigde stootrand verwijderd en vervangen door een nieuw gedeelte, zodat de uitstraling van de RIB behouden blijft.



Levering nieuwe Tornado 5.8 voor Nederlandse Nacra zeilklasse
De Nederlandse zeilklasse (Nacra) zocht een snelle, wendbare boot die de sportieve zeilboten kan volgen op de ruwe Noordzee. Na een uitgebreide vergelijking werd de Tornado 5.8 met een Suzuki 100PK gekozen als de beste optie.



Levering nieuwe Tornado 5.4 voor Belgische Cadet zeilklasse
De Belgische zeilklasse (Cadet) zocht een kwalitatieve coachrib met maximaal 70PK, geschikt voor een ongeremde trailer van 750kg zonder BE-rijbewijs. Samen stelden we hun Tornado 5.4 op maat samen en leverden we een hoogwaardige RD-trailer.




Antifouling voorzien op de Argus van Politie Zone Antwerpen
De politieboot van de Politie Zone Antwerpen had na enkele jaren weer nood aan een nieuwe laag antifouling. Dit hebben wij voorzien door eerst een grondlaag aan te brengen en daarna twee lagen antifouling. Dat zorgt ervoor dat er voor gedurende minstens twee jaar weinig tot geen aangroei zal zijn. In het geval van de politieboot kan dat zelfs verlengd worden tot drie jaar omdat die boot enkel op zoet water wordt gebruikt. Na die periode dient er enkel opnieuw antifouling aangebracht te worden en is de grondlaag niet meer nodig.



Behandeling Cap Camarat met Perfection Pro
Deze boot was sterk aangetast door de Italiaanse zon, met een poreuze gelcoat en vervormd houtwerk tot gevolg. We hebben de boot volledig gestript en behandeld met epoxy en afgewerkt met International Perfection Pro.Tussen elke laag is er zorgvuldig geschuurd voor een spiegelglad resultaat. Omdat spuitnevel niet gewenst was hebben we het geheel met de rol gelakt. Het resultaat is niet te onderscheiden van een gespoten afwerking. Meer dan 300 werkuren zijn besteed om de boot te herstellen en een hoogwaardige afwerking te garanderen.




Revisie Suzuki 250PK V6
Een grote hoeveelheid koelwater kwam in het oliecarter terecht maar het was niet duidelijk waar het lek zich bevond. Een complete demontage van het motorblok drong zich op. Zo ontdekten we een bout in de cilinderkop die niet afkomstig was van Suzuki wat doet vermoeden dat er eerder aan werd gewerkt. Daarnaast was ook het blok niet op de juiste spanning gemonteerd. Na honen en frezen van alle kritieke dichtingsvlakken hebben we de motor met de grootste precisie opnieuw gemonteerd. Intussen doet hij al twee seizoenen opnieuw dienst, zonder problemen.




Overbouw console, apparatuur en motor naar nieuwe XS850
Deze visser is al lange tijd klant van Bobat. De romp van zijn Capelli Work 750 scheurde keer op keer, waardoor de boot onbetrouwbaar was geworden. We keken samen met de klant naar mogelijke oplossingen en we kwamen zo tot het overbouwen van de volledige console, motor, apparatuur,... naar een nieuwe rigide romp, die geschikt is voor de ruwe Noordzee.




Antifouling voorzien op de Niel 1 van Brandweerzone Rivierenland
De nieuwe boot van Brandweerzone Rivierenland ligt permanent op het water, waardoor het aanbrengen van antifouling geen overbodige luxe is. Dit beschermt het aluminium tegen aangroei en oxidatie, wat de levensduur van de boot ondersteunt. BoBat bracht kwalitatieve antifouling van International aan.